Regulamin Organizacyjny Sekcji Kardiogenetyki PTK

§ 1POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Sekcja Kardiogenetyki Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego („Sekcja”) jest jednostką organizacyjną stowarzyszenia Polskie Towarzystwo Kardiologiczne z siedzibą w Warszawie („PTK”).

2. Sekcja skupia członków PTK zainteresowanych działami kardiologii, którymi zajmuje się Sekcja i obejmuje zespół wyodrębnionych w ramach PTK składników majątkowych 
i niemajątkowych, z określonym potencjałem osobowym, własną strukturą organizacyjną, utworzoną dla prowadzenia statutowej i gospodarczej działalności PTK, angażującą środki finansowe i sporządzającą ze swojej działalności wewnętrzne rozliczenie finansowe, uprawnioną do posiadania subkonta i wykorzystywania zgromadzonych na nim środków dla celów działalności Sekcji.

3. Działalność Sekcji ma charakter ogólnokrajowy.

4. Zasady funkcjonowania Sekcji określają bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, statut PTK, Regulamin Organizacyjny PTK oraz niniejszy regulamin („Regulamin”).

5. Sekcja wykonuje w imieniu PTK następujące czynności:

a) realizacja celów statutowych, ekonomicznych i finansowych z uwzględnieniem wytycznych Zarządu Głównego PTK, na podstawie otrzymanych pełnomocnictw, obejmujących w szczególności:

(i) organizację działalności szkoleniowo-dydaktycznej w zakresie działania Sekcji, w tym konferencji, warsztatów, webinarów oraz innych form szkolenia z zakresu kardiogenetyki,

(ii) organizację, koordynację i nadzór działalności naukowo-badawczej, w tym umożliwianie prezentacji wyników badań i wdrożeń klinicznych dotyczących kardiogenetyki,

(iii) podejmowanie decyzji w sprawie ufundowania grantów naukowych Sekcji w zakresie wypracowanych przez Sekcję środków finansowych,

(iv) wydawanie dokumentów certyfikacyjnych.

b) opracowywanie planów działalności Sekcji, z uwzględnieniem wytycznych PTK, w tym działań na rzecz zwiększenia dostępności do nowoczesnych badań genetycznych 
w kardiologii,

c) współpraca z podmiotami zewnętrznymi związanymi z merytorycznym zakresem działalności Sekcji oraz wspieranie współpracy pomiędzy kardiologami, genetykami klinicznymi i diagnostami laboratoryjnymi,

d) propagowanie wiedzy o kardiogenetyce i jej znaczeniu w praktyce klinicznej,

e) opracowywanie i opiniowanie wytycznych, standardów i rekomendacji dotyczących badań genetycznych oraz leczenia chorób układu krążenia o podłożu genetycznym,

f) popularyzacja wiedzy z zakresu kardiogenetyki oraz współpraca z organizacjami pacjenckimi.

§ 2 CZŁONKOSTWO W SEKCJI
 

1. Członkiem Sekcji może zostać każdy członek PTK, który na swoim profilu członkowskim złoży elektroniczne zgłoszenie chęci przystąpienia do Sekcji.

2. Zarząd Sekcji może określić warunki dodatkowe członkostwa w Sekcji, które obowiązują po uzyskaniu zgody Zarządu Głównego PTK i ich publicznym ogłoszeniu.

3. Zarząd Sekcji może podjąć decyzję o corocznej opłacie członkowskiej w Sekcji, przekazywanej na subkonto Sekcji. Decyzja taka wymaga zgody Zarządu Głównego PTK.

§ 3 ORGANY SEKCJI
 

1. Władzami Sekcji są:

a) Walne Zgromadzenie Sekcji,

b) Zarząd Sekcji,

c) Komisja Rewizyjna Sekcji.

2. Pełnienie wszelkich funkcji we władzach Sekcji jest honorowe i żaden z członków władz Sekcji nie jest uprawniony do pobierania wynagrodzenia z tytułu sprawowania funkcji we władzach Sekcji.

3. Sekcja jest podporządkowana Zarządowi Głównemu PTK.

4. Uchwały władz Sekcji zapadają zwykłą większością głosów.

§ 4 WALNE ZGROMADZENIE SEKCJI
 

1. Walne Zgromadzenie Sekcji tworzą wszyscy jej członkowie.

2. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Sekcji należy:

a) wybór członków Zarządu Sekcji,

b) wybór członków Komisji Rewizyjnej Sekcji,

c) zatwierdzanie planów pracy Sekcji,

d) udzielanie absolutorium ustępującym Zarządu i Komisji Rewizyjnej Sekcji.

3. Walne Zgromadzenie Sekcji zwoływane jest przez Zarząd Sekcji co najmniej raz na dwa lata.

4. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Sekcji Zarząd Sekcji zawiadamia członków co najmniej 14 dni przed jego terminem.

5. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Sekcji może zostać zwołane przez Zarząd Sekcji, Komisję Rewizyjną Sekcji lub Zarząd Główny PTK.

6. Wnioski zgłoszone przez członków Sekcji do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie Sekcji powinny być przekazane Zarządowi Sekcji przynajmniej na 20 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Sekcji i podpisane przez co najmniej 5 członków Sekcji. 

7. Walne Zgromadzenie Sekcji jest władne podejmować decyzje przy obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków Sekcji (quorum). W razie braku quorum Walne Zgromadzenie Sekcji odbywa się w drugim terminie - po upływie 15 minut od pierwszego terminu i jest ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nim członków Sekcji.

8. Walne Zgromadzenia Sekcji mogą się odbywać i podejmować uchwały także w formie konferencji videofonicznych zgodnie z regulaminem zdalnych głosowań przyjętym przez Zarząd Główny PTK, przy wykorzystaniu rozwiązań zapewniających w szczególności udział bezpośredni i na żywo w Walnym Zgromadzeniu Sekcji, możliwość zachowania tajności głosowania, gdy takie jest wymagane, a także bezpieczeństwo danych. Warunkiem odbycia Walnego Zgromadzenia Sekcji w formie konferencji videofonicznej on-line, jest wskazanie takiej formy w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Sekcji.

9. Przebieg Walnego Zgromadzenia Sekcji jest protokołowany. Protokół podpisuje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia Sekcji i Sekretarz Walnego Zgromadzenia Sekcji.

§ 5 ZARZĄD SEKCJI
 

1. Zarząd Sekcji składa się z:

a) Przewodniczącego,

b) Przewodniczącego-Elekta,

c) Ustępującego Przewodniczącego,

d) Skarbnika,

e) Sekretarza,

f) czterech Członków.

2. Przed wyborami Zarządu Sekcji pierwszej kadencji Zarząd Główny Towarzystwa powołuje Przewodniczącego Zarządu Sekcji, który kieruje Sekcją aż do wyboru Zarządu Sekcji pierwszej kadencji, w tym Przewodniczącego i Przewodniczącego-Elekta. Przewodniczący powołany przez Zarząd Główny PTK staje się automatycznie w dniu dokonywania wyborów do Zarządu Sekcji pierwszej kadencji Ustępującym Przewodniczącym pierwszej kadencji.

3. Kadencja wszystkich członków Zarządu Sekcji (za wyłączeniem członków Zarządu Sekcji pierwszej kadencji) niezależnie od rodzaju funkcji w Zarządzie Sekcji, w tym Przewodniczącego, Ustępującego Przewodniczącego, Przewodniczącego-Elekta, Skarbnika I Sekretarza – rozpoczyna się od dnia, w którym rozpoczyna się kadencja członków Zarządu Głównego PTK.

4. Wybory członków Zarządu Sekcji odbywają się zgodnie z regulaminem wyborów PTK stanowiącego załącznik nr 2 do statutu PTK - w okresie 12 miesięcy przed wyborami do Zarządu Głównego PTK, nie później niż w dniu poprzedzającym Walne Zgromadzenie PTK.

5. Przewodniczący-Elekt pełni swoją funkcję przez okres 2 lat, po czym zostaje Przewodniczącym Sekcji, a następnie przez kolejne 2 lata pozostaje Ustępującym Przewodniczącym.

6. Członkiem Zarządu Sekcji nie można być dłużej niż przez dwie kolejne kadencje, przy czym Członkowie Zarządu Sekcji pierwszej kadencji mogą pełnić swoje funkcje także 
w dwóch kadencjach bezpośrednio następujących po kadencji pierwszej. Członek Zarządu Sekcji, który pozostawał w Zarządzie Sekcji przez dwie kolejne kadencje (bądź dwie kadencje oraz pierwszą kadencję dla Członków Zarządu pierwszej kadencji) zachowuje prawo do ubiegania się o funkcję Przewodniczącego-Elekta na kadencję następującą bezpośrednio po ostatniej z jego kadencji. Członek Zarządu Sekcji może ponownie zostać Członkiem Zarządu Sekcji po upływie okresu jednej kadencji następującej bezpośrednio po ostatniej z jego kadencji.

7. Przewodniczący Sekcji kieruje pracami Zarządu, zwołuje posiedzenia Zarządu oraz reprezentuje Sekcję na zewnątrz.

8. Zarząd Sekcji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.

9. Do kompetencji Zarządu Sekcji należy:

a) realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia Sekcji,

b) opracowywanie i realizacja planów działalności Sekcji,

c) zarządzanie środkami finansowymi Sekcji,

d) podejmowanie uchwał w innych sprawach związanych z działalnością Sekcji.

10. Przewodniczący Zarządu Sekcji wraz ze Skarbnikiem Sekcji z łącznego upoważnienia Prezesa i Skarbnika Zarządu Głównego PTK dysponują środkami finansowymi PTK związanymi z działalnością Sekcji. Na wniosek Przewodniczącego Sekcji, dodatkowe pełnomocnictwa do dysponowania środkami finansowymi PTK związanymi z działalnością Sekcji mogą uzyskać także dwaj inni członkowie Sekcji. 

11. Zarząd Sekcji realizuje cele statutowe PTK w zakresie merytorycznej dziedziny działalności Sekcji i podejmuje decyzje we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia Sekcji.

12. Członkowie Zarządu Sekcji mogą być w każdym czasie odwołani przez Walne Zgromadzenie Sekcji. 

13. W przypadku rezygnacji bądź odwołania członka Zarządu Sekcji w trakcie kadencji Zarządu Sekcji, pozostałym członkom Zarządu Sekcji przysługuje prawo powołania nowego Członka na okres do najbliższego Walnego Zgromadzenia Sekcji. 

14. Przewodniczący Sekcji przedstawia Zarządowi Głównemu PTK, w terminie do 1 marca każdego roku obrotowego, sprawozdanie z działalności Sekcji: merytorycznej i finansowej za poprzedni rok obrotowy. 

15. Zarząd Sekcji może również podjąć uchwały bez odbycia posiedzenia, w drodze podpisania przez wszystkich członków Zarządu Sekcji tekstu zaproponowanej uchwały.

17. Zarząd Sekcji może odbyć posiedzenie i podejmować uchwały podczas konferencji telefonicznych lub videofonicznych zgodnie z regulaminem zdalnych głosowań przyjętym przez Zarząd Główny PTK, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Sekcji zostali zawiadomieni o terminie posiedzenia w formie konferencji oraz porządku obrad w sposób umożliwiający wzięcie udziału w takim posiedzeniu.

§ 6 KOMISJA REWIZYJNA SEKCJI
 

1. Komisja Rewizyjna Sekcji składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Sekcji na okres kadencji Zarządu Sekcji.

2. Komisja Rewizyjna Sekcji wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.

3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Sekcji należy:

a) kontrolowanie całokształtu działalności Sekcji,

b) składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu Sekcji wraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium Zarządowi Sekcji.

4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej Sekcji odbywają się co najmniej jeden raz w roku. Komisja Rewizyjna po dokonaniu oceny merytorycznej i finansowej Sekcji przedstawia Walnemu Zgromadzeniu Sekcji wnioski, m.in. w przedmiocie udzielenia lub odmowy udzielenia Zarządowi Sekcji absolutorium.

5. Członkowie Komisji Rewizyjnej Sekcji powoływani są na okres wspólnej kadencji Zarządu Sekcji.

6. Członkowie Komisji Rewizyjnej Sekcji mogą być odwołani przez Walne Zgromadzenie Sekcji. 

7. Uchwały Komisji Rewizyjnej Sekcji zapadają bezwzględną większością głosów (tj. liczba głosów „za” jest większa od sumy głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”) w obecności co najmniej dwóch członków Komisji Rewizyjnej Sekcji.

8. Członkowie Komisji Rewizyjnej Sekcji nie mogą być członkami Zarządu Głównego Towarzystwa ani Zarządu Sekcji, ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia. 

9. Komisja Rewizyjna Sekcji może uchwalić Regulamin Komisji Rewizyjnej Sekcji, który podlega zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Sekcji, zawierający szczegółowy tryb działania Komisji Rewizyjnej Sekcji.

10. Komisja Rewizyjna Sekcji może również podjąć uchwały bez odbycia posiedzenia, 
w drodze podpisania przez wszystkich członków Komisji Rewizyjnej Sekcji tekstu zaproponowanej uchwały.

11. Komisja Rewizyjna może odbyć posiedzenie i podejmować uchwały podczas konferencji telefonicznych lub videofonicznych zgodnie z regulaminem zdalnych głosowań przyjętym przez Zarząd Główny PTK, jeżeli wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej Sekcji zostali zawiadomieni o terminie posiedzenia w formie konferencji oraz porządku obrad w sposób umożliwiający wzięcie udziału w takim posiedzeniu.

§ 7 STRUKTURA ORGANIZACYJNA SEKCJI
 

1. Podstawową jednostką działalności Sekcji są grupy robocze powoływane przez Zarząd Sekcji dla realizacji określonych zadań merytorycznych.

2. Regulamin działalności grup roboczych uchwala Zarząd Sekcji.

§ 8 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Zarząd Główny PTK.

2. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się odpowiednie przepisy prawa, Statutu PTK oraz Regulaminu Organizacyjnego PTK oraz inne właściwe przepisy wewnętrzne PTK.